×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تشریح لایحه بودجه سال 99 استان تهران|5میلیارد اعتبار برای اشتغال تهران

به گزارش پایگاه خبری قضاوت سعیده حسن خانی در گزارشی نوشت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه در سومین سال شرایط تحریم هستیم، اظهار کرد: 6 محور فعالیت های عمرانی و تامین زیرساخت ها؛ ثبات و انضباط در بودجه؛ تولید و اشتغال؛ کارآمدسازی بازار ارز؛ استمرار تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی؛ معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق، اصلی ترین ویژگی های لایحه بودجه سل 99 کشور و استان تهران است.
ترکی افزود: درآمد زایی پایدار برای دولت از طریق اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، هزینه کرد کارا به تعبیری دیگر اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، ارتقای ثبات و توسعه عدالت از طریق اصلاح نظام مالیه نفت و گاز، و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی از طریق اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه 4 نکته کلیدی لایحه بودجه سال 99 است.
در لایحه بودجه اعتبار لازم برای تداوم رتبه‌بندی معلمان پيش‌بينی شده است
وی با بیان اینکه در لایحه بودجه اعتبار لازم برای تداوم رتبه‌بندی معلمان پيش‌بينی شده است، درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان هم گفت: این همسان سازی در بودجه سال 99 هم اجرا می شود و حقوق و مزايای مستمر كاركنان و بازنشستگان لشكری و كشوری 15 درصد افزايش می یابد.
5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال در سال 99 در نظر گرفته شد
ترکی سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور را 126 هزار فرصت شغلی دانست و گفت: 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال در سال 99 در نظر گرفته شده و همین میزان نیز برای سال جاری منظور شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره راهبردها و سیاست های اجرایی لایحه بودجه سال 99 با رویکرد اصلاح ساختار بودجه اظهار کرد: 11 سیاست و راهبرد ویژه اجرای لایحه بودجه سال 99 در نظر گرفته ایم که اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح پایه های مالیاتی، کاهش معافیت های گسترده مالیاتی و عوارض گمرکی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها همزمان با افزایش نرخ مالیات بر کالا و خدمات، اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاه داری شرکت های وابسته به دولت از جمله مهمترین ان ها است.
وی ادامه داد: دولت از طریق اصلاح نظام مالیه نفت و گاز، وابستگی اعتبارات هزینه ای دولت را به منابع حاصل از صادرات نفت بسیار کاهش داد و در آینده قطع خواهد کرد.
ترکی همچنین توسعه دولت الکترونیک و اصلاح نظام تخصیص منابع بودجه ای را در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد دانست و درباره سیاست پرداخت یارانه گفت: اصلاح نظام پرداخت یارانه های مستقیم و حذف یارانه دهک های بالای درآمدی یکی از راهبردهای دولت است که بخشی از آن انجام شده و بخشی هم در حال انجام است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره اصلاح ساختار بودجه کشور اشاره کرد و افزود: این طرح شامل 4 محور، 9 بسته و 66 برنامه و پروژه است که برای تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه ارسال شده و بودجه سال 99 با همین رویکرد اصلاحی تدوین شده است.
ترکی از افزایش 8 درصدی منابع عمومی کل کشور خبر داد و گفت: منابع عمومی کل کشور در سال 1399 با رشد 8 درصدی نسبت به سال 1398 بالغ بر 484.6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این منابع از سه محل درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای، واگذاری دارایی های مالی تامین خواهد شد.
وی درباره پیش بینی میزان درآمدهای کل کشور در لایحه بودجه سال 99 گفت: جمع درآمدهای کل کشور بالغ بر 261 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با مصوب سال 98، 9 درصد رشد را نشان می دهد. این درآمدها از سه محل مالیات ها بالغ بر 175 هزار میلیارد تومان(رشد 26 درصد نسبت به سال 98)، حقوق گمرکی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان(با رشد منفی 38 درصد نسبت به سال 98) و سایر بالغ بر 66 هزار میلیارد تومان (بدون تغییر نسبت به سال 98) تامین می شود.
ترکی سهم استان تهران از درآمد های سال 99 را 80.2 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم استان تهران از کل درآمدهای عمومی کشور 39 درصد است. سهم مالیات ها بالغ بر 76.4 هزار میلیارد تومان، حقوق گمرکی بالغ بر 100.3 میلیارد تومان و سایر منابع بالغ بر 3.7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی افزود: نکته قابل تامل این است که رقم مالیات های استان تهران (76.4 هزار میلیارد تومان) حدود 44 درصد مالیات کل کشور (175 هزار میلیارد تومان) است.
خداحافظی با منابع نفتی ​
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به درآمدهای دولت از ناحیه واگذاری دارایی های سرمایه در سال آینده و سیاست خداحافظی با منابع نفتی اشاره کرد و افزود: در این بخش با رشد منفی 38 درصدی در مقایسه با مصوب سال 1398 مواجه ایم و این رویکرد مثبت است. سهم این منابع به 98.8 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین میزان واگذاری دارایی های مالی، بالغ بر 124.7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم در مقایسه با مصوب سال 1398 رشد 144 درصدی داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه با تقسیم بندی مصارف عمومی کل کشور به سه سرفصل اعتبارات هزینه ای، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات تملک دارایی های مالی، افزود: میزان مصارف عمومی کل کشور برای سال آینده 484.6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که رشد آن در مقایسه با سال 1398 در حدود 8 درصد است.
ترکی ادامه داد: سهم اعتبارت هزینه ای کل کشور از مصارف عمومی بالغ بر 367.2 هزار میلیارد تومان است که از این میزان اعتبارات هزینه ای، سهم استان تهران 94.3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با سال 1398، 21 درصد رشد داشته است.
وی همچنین درباره سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور گفت: سهم مصارف عمومی در سال آینده 70.4 هزار میلیارد تومان است که سهم استان تهران از این رقم 1025.4 میلیارد تومان است. این رقم در مقایسه با سال 1398 رشد 8 درصدی را نشان می دهد.
برای اتمام 30 طرح در سطح کشور و 6 طرح در استان تهران در سال 1399 تامین اعتبار صورت گرفته است
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، سهم اعتبارات تملک دارایی های مالی کل کشور از مصارف عمومی را حدود 47 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و درباره سیاست های مصرف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای(عمرانی) گفت: برای اتمام 30 طرح در سطح کشور و 6 طرح در استان تهران در سال 1399 تامین اعتبار صورت گرفته است.
وی افزود: 6 طرح عمرانی استان تهران عبارتند از 1) مشارکت در احداث آزاد راه تهران- کرج (ادامه اتوبان همت)، 2) ساختمان سد طالقان، 3) احداث بیمارستان شهرستان قدس، 4) احداث بیمارستان ملارد، 5) خرید و تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و 6) مطالعه و احداث ساختمان پژوهشگاه باقرالعلوم مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی دانشگاه شهید بهشتی. همچنین از سایر سیاست های مصرف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان تهران می توان به موضوع مطالعه و احداث قطارهای حومه ای جدید از جمله قطار حومه ای تهران-پاکدشت، شریف آباد-گرمسار اشاره کرد.
ترکی از اولویت های اجرایی طرح های توسعه شبکه حمل و نقل ریلی مشترک استان تهران با سایر استان ها گفت و افزود: این اولویت ها عبارتند از 1) احداث و برقی کردن راه آهن تهران-همدان-سنندج، 2) احداث راه آهن برقی تهران-لاریجان-آمل، 3) احداث قطار حومه ای تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار و 4) برقی کردن خط دوم راه آهن تهران-میانه-تبریز.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه از اختصاص اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از 237 کیلومتر آزاد راه در استان تهران در سال های 1399 و 1400 و نگهداری پل ها و ابنیه فنی استان از محل طرح متمرکز کشور گفت و ادامه داد: به عنوان نمونه مشارکت در احداث آزاد راه تهران- رودهن از جمله طرح هایی است که برای آن اعتبار اختصاص یافته است.
اتمام 9 طرح کلیدی جاده ای بین استانی برای سال آینده در نظر گرفته شده است
ترکی همچنین درباره اولویت استان تهران در حمل و نقل ریلی و قطار شهری بویژه شهرهای پیرامونی استان گفت: اتمام 9 طرح کلیدی جاده ای بین استانی برای سال آینده در نظر گرفته شده است که بیش از 70 درصد این طرح ها تکمیل شده است. همچنین در حوزه حمل و نقل ریلی، راه اندازی و تکمیل قطارهای حومه ای و یا مترو برای خطوط تهران_پردیس، تهران_پاکدشت، تهران_ اسلامشهر، تهران_ قدس و تهران_ملارد در نظر گرفته شده و ردیف ویژه در بودجه99 نیز ایجاد شده است.
تا پایان سال 1400 ، 21 بیمارستان و بالغ بر 8500 تخت بیمارستانی به استان تهران اضافه می‌شود
وی در مورد اصلی ترین جهت گیری ها در بخش سلامت در سال 1399 و 1400 در استان تهران نیز گفت: تا پایان سال 1400 ، 21 بیمارستان و بالغ بر 8500 تخت بیمارستانی به استان تهران اضافه می‌شود و سرانه تخت شهر و استان بالا رفته و می توان گفت کمبود نخواهیم داشت. طرح هایی چون احداث بیمارستان آموزشی جایگزین بهارلو، احداث بیمارستان آموزشی جایگزین شریعتی و روزبه تهران، احداث بیمارستان آموزشی جایگزین شهدای هفتم تیر شهر ری، احداث بیمارستان جایگزین امام خمینی (ره) تهران، احداث بیمارستان جایگزین روانپزشکی رازی تهران (امین آباد) و احداث بیمارستان جایگزین شریف آباد در دستور کار قرار دارد.
ترکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره طرح ایجاد استان تهران جنوبی مجلس اظهار کرد: این طرح در قالب درخواست نمایندگان است و نیاز به کارشناسی در کمیسیون های تخصصی مجلس دارد تا مزایا و معایب آن روشن شود.رویکرد این طرح ارائه خدمات بیشتر است و سازمان برنامه مخالفتی با این طرح ندارد و می تواند، امتیازاتی را جهت خدمات رسانی داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه از نظر افزایش سرانه جمعیتی شهر تهران شاهد کاهش جمعیت بوده است، بیان کرد: مهاجرت به تهران کمتر شده و مسیر مهاجرت ها به سمت شهرستان های پیرامون تغییر جهت داده است. تا جایی که نرخ رشد جمعیت تهران در سال جاری 1.73 اعلام شده که این نرخ برای شهرستان های پیرامون تهران دو برابر بوده‌ است، یعنی سالی حدود 200 الی 300 هزار نفر افزایش جمعیت در شهرهای پیرامونی اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در سیاست کاهش فقر مطلق در تهران چه کرده اید با اینکه آثار بارزی از فقر در حواشی پایتخت مشهود است؟ گفت: سرانه دریافتی یک خانوار تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی 50 هزار تومان بود که در این سه سال سقف این دریافتی به 750 هزار تومان رسید. برای بودجه سال آینده 15 هزار میلیارد تومان برای فقر مطلق در نظر گرفته شده است، نمی گویم فقر مطلق نداریم، با این پدیده مواجه هستیم اما می گویم که سیاست دولت برای کاهش فقر مطلق، سیاست درستی است.
خبرنگاری از ترکی درباره علت اجرایی نشدن پروژه های قطار ظهری برای پرند و پردیس سوال کرد که پاسخ داد: 1100 میلیارد تومان در قالب مشارکت عمومی-خصوصی برای مترو پردیس در نظر گرفته شده که پیمانکار نیز انتخاب شده و کلنگ زنی نیز انجام شده است.
وی درباره مترو پرند، افزود: 96 درصد کار مربوط به متروی تهران به فرودگاه امام انجام شده و مسائل مربوط به ابنیه و زیرساخت و واگن تمام شده است. از فرودگاه امام به پرند نیز با شرکت عمران هفته گذشته توافق و قرار شد مبالغ را شرکت عمران تامین کند، 170 میلیارد تومان نیز تهاتر کردند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد قطار حومه ای، گفت: راه آهن تهران-اسلامشهر-پرند یک خطه است؛ 400 میلیارد تومان اختصاص یافته که این پروژه در حال اتمام است. برای حمل و نقل کل استان نیز در بخش جاده ای 9 پروژه کلیدی بین استانی تعریف شده که 70 درصد کار به اتمام رسیده است از جمله این پروژه ها می توان به پروژه تهران-فیروزکوه-شمال اشاره کرد.
به گفته ترکی راه اندازی کمربندی پاکدشت، دوم تهران و اسلامشهر، رباط کردیم و بهارستان در دستور کار است.
وی در مورد تامین آب شرب شهرستان های تهران و پایتخت گفت: ما از لحاظ کمی مشکلی در تامین آب در تهران و شهرستان ها نداریم اما در تامین آب کیفی دچار مشکل هستیم که در تهران 5 میلیارد متر مکعب آب نیاز است. بخش اعظمی از آن از 5 سد و مابقی از آب های زیرزمینی تامین می شود. با توجه به اینکه هر چقدر از آب های سد و جاری استفاده کنیم میزان کیفیت آب افزایش می یابد 4 برنامه داریم و شهرستان های تهران را به شرق، غرب و جنوب تقسیم کرده ایم. تا سال 1400، مشکلات کیفیت آب مربوط به کل مجموعه شهرستان های جنوبی، جنوب غربی و شرق تهران حل می شود.
ترکی در ادامه با بیان اینکه سند آمایش استان تدوین شده و تمام اطلاعات استان را بر اساس آن رصد می کنیم، اظهار کرد: توزیع اعتبارات بر اساس سند برنامه است، برای اشتغال زایی 31 پروژه در حوزه هایی همچون کشاورزی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و صنعت و معدن تعریف کردیم.
ترکی در ادامه به برخی ظرفیت های ایجاد اشتغال در استان تهران اشاره کرد و گفت: کشت های گلخانه ای 7 هزار هکتاری در استان در نظر گرفتیم که 50 درصد این پروژه در شهرستان های غرب تهران است. همچنین در شهرستان های غرب تهران بزرگ ترین پالایشگاه شیر کشور را با اشتغالزایی 10 هزار نفر راه اندازی می کنیم. بزرگ ترین واحد دامی سنگین با 10 هزار راس در پایه اول در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به این سوال که تهرانی‌ها بیشتر جزو کدام دهک‌های درآمدی محسوب می‌شوند، طبق طرح یارانه بنزین که وزارت رفاه انجام داد بالغ بر 51 درصد تهرانی‌ها مشمول یارانه بنزین نشدند، آیا جزو سه دهک بالای درآمدی هستند؟ گفت: بله، این موضوع قابل تایید است و نیمی از تهرانی‌ها جزو دهک‌های 8، 8 و 10 درآمدی محسوب می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که سهم استان تهران از مالیات در سال جاری چقدر بود، گفت: بر اساس آمارهای 7 ماهه امسال بالغ بر 68 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که 48 هزار میلیارد تومان آن با سهم 76 درصدی مربوط به این استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه هر شهروند تهرانی در سال جاری چقدر است، تصریح کرد: بودجه سال جاری استان 2 هزار میلیارد تومان است که می‌توان آن را تقسیم بر 13 میلیون نفر کرد که رقمی حدود 150 هزار تومان می‌شود. برای سال آینده نیز حدود 3 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای استان در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح زوج و فرد و ترافیک شهرداری برای رفع آلودگی هوا جواب داد، با رد این موضوع گفت: این طرح جواب نداد چرا که راهکارهای دیگری نیز می‌توان اجرا کرد. فکر می‌کنیم راهکارهای کوتاه‌مدت نیز در این زمینه وجود دارد که بتوان باعث کاهش آلودگی شد. متولی این موضوع در شهر تهران، شهرداری است، اما در استان یکی از سازمان‌های پیشنهاددهنده هستیم. در کوتاه‌مدت موضوع توسعه حمل و نقل درون و برون شهری منجر به کاهش ایاب و ذهاب و ترافیک می‌شود و بیش از 3.5 میلیون نفر می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. شهرداری تهران و شورای شهر در قالب برنامه سوم توسعه شهری برنامه داشتند که تاکید کردیم این مباحث در اولویت‌ها باشد.
ترکی با بیان اینکه 78 میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور وجود دارد، گفت: 4 میلیون و 500 هزار خانوار در استان تهران ساکن هستند که از این تعداد 4 میلیون خانوار یارانه می‌گیرند. هنوز آماری از طرح معیشت یا یارانه بنزین ارائه نشده است.

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false