×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ترکی مطرح کرد؛ آغاز بکار خزانه داری الکترونیکی در سطح استان تهران

به گزارش پایگاه خبری قضاوت؛ سعیده حسن خانی خبرنگار نوشت: «نعمت‌الله ترکی» در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در جلسات گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

وی اظهار داشت: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی اثرگذاری اش نسبت به دیگر استانها بیشتر است و جمعیتی که در این پایتخت زندگی می کنند برابر با 15 استان است.

ترکی ادامه داد: اگر جمعیت 16 درصدی استان تهران را با بقیه کشور مقایسه کنیم در اقتصاد نقش تاثیرگذاری دارد، جمعیت 17 درصدی از شاغلین پایتخت می تواند در صنعت، کشاورزی، خدمات و اقتصاد نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: سهم اشتغال‌زایی تهرانی ها به تناسب درصد جمعیتی شهری و روستایی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در بخش زیرساخت ها، پالایش و خدمات 11/5 درصد انشعاب گاز کشور در استان تهران است، گفت: دو درصد معادن،راه‌آهن، بزرگراه‎ها و راههای اصلی در پایتخت وجود دارد.

ترکی تصریح کرد: از همان ابتدای ابلاغ دستورالعمل ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 94 این ستاد به ریاست استاندار و دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان تهران تشکیل شد، دستگاه هایی که براساس آن برنامه هایی که قرار بود در سطح کشور براساس برنامه ایجاد شود تقریبا شکل گرفت و اکثر دستگاههای اجرایی تهران عضو این ستاد هستند.

ترکی با اشاره به ساختار عملیاتی سیاست های اقتصاد مقاومتی وتعیین برنامه های ملی، استانی و شهرستانی، اظهار داشت: ما در 11 برنامه، پروژه ها، طرح ها و برنامه های سیاستهای اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نوشتیم و اهداف کمی بر مبنای سطح استان وشهرستان را تعیین کردیم که این مورد در کشور کمتر ساری و جاری بوده است.

وی افزود: ما یک سند راهبردی اقتصاد مقاومتی را همگام با برنامه‌های ششم توسعه تا افق 1400 تهیه کردیم تا از اسناد بالادستی منحرف نشود و سعی کردیم این برنامه ها را در بخش های مختلف در سند راهبردی تبیین کنیم و در هفت جلد گزارش آن را به رییس بانک مرکزی ارائه می‌دهیم.

ترکی ادامه داد: تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان شکل گرفت اما به دستور استاندار تهران این ستاد در شهرستان ها به ریاست فرمانداران هم تشکیل شد و در نشست های مشترکی که در شهرستان ها داشتیم تقریبا متظاهر استانی فعالیت ها و برنامه ها تعریف شد و استان را به تناسب ظرفیتی که داشت قطب بندی کردیم تا بتوانیم از این ظرفیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در مناطق 1 الی 5 تهران، شهرستان های شرق تهران از جمله فیروزکوه، دماوند،پردیس و شمیرانات براساس ظرفیت و قابلیت سرزمینی و جغرافیای آن ها تعریف کردیم. اقتصاد مقاومتی در شمیرانات در حوزه گردشگری شکل گرفت.

ترکی ادامه داد: پروژههای خاص مناطق غرب تهران از جمله شهرستان های ملارد، قدس، شهریار، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم درتولید قارچ در سطح استان تهران مقام اول را دارد و تولیدشان در شهرستانهای غرب تهران است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران گفت: پارک علمی و فناوری ملارد برای اولین بار در سطح کشور دراستان تهران احداث می‌شود و شهرستان های جنوب تهران از جمله پاکدشت، ورامین،قرچک و پیشوا با توجه به زیرساختی که دارند قطب کشاورزی استان است وبرای اولین بار کشت جایگزین پسته را دارند و حدود پنج هزار تن در سال این محصول را به بهره برداری می رسانند.

ترکی با اشاره به وجود نرم افزار رصد برنامه‌های اجرایی شهرستانهای استان تهران گفت: فرمانداران هر شهرستان به وسیله این نرم افزار برنامه ها را رصد می کنند و دبیرخانه در سطح استان این برنامه‌ها را جمع بندی می‌کند.

وی افزود: در بخش صنعت، معدن، تجارت پیشبرد برونگرایی اقتصادگران در توسعه صادرات نفتی، هدف،واحد، میزان کمی ودرصد تحقق بررسی می شود ودر بخش بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی استان 38 درصد رشد داشتیم.

ترکی ادامه داد: فاز اول پایانه صادراتی گل وگیاه در سطح کشور برای اولین بار در استان تهران افتتاح شد و یک میلیارد و500 میلیون گل در سطح استان تهران تولید می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: استقرار خزانه داری الکترونیکی برای اولین باردر حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد و این موضوع از سوی اداره کل اقتصاد و دارایی پیگیری می‌شود و از ابتدای سال جاری این سیستم هوشمند به صورت الکترونیکی کار خود را در سطح استان آغاز کرده است و در همین راستا استقرار گمرک الکترونیک در حوزه اقتصاد دانش بنیان مطرح است.

ترکی تاکید کرد: همه تلاشمان این است که در سال جاری همه برنامه‌ها و پروژه‌های تدوین شده بر پایه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه رهبرمعظم انقلاب اسلامی به عنوان گام دوم انقلاب در نظریه پایه توسعه استان تهران، سند توسعه ملی، سند آمایش سرزمینی جاری شود.

وی افزود: به تناسب ظرفیت هر کدام از 16 شهرستان تهران فعالیتهای آنان مشخص شده است، ستاد اقتصاد مقاومتی کل به استان‌های کشور ماموریت داد که پروژه‌های خاصی را در سال 98 برعهده بگیرند. ما در سطح استان تهران 26 پروژه در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور داریم که 11 پروژه در حوزه جهاد کشاورزی مصوب شد و شش پروژه در حوزه صمت، دو پروژه در شهرک های صنعتی وهفت پروژه دراداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.

ترکی خاطرنشان کرد: امیدواریم در پایان سال جاری گزارش کامل و جامعی از عملکرد خود در سطح استان تهران ارائه دهیم.

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false