یادداشت روز|خبرنگار؛ تاباننده نور در تاریکی‌ها

پایگاه خبری قضاوت خبر|محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی اسبق وزارت ارشاد|خداوند هرگاه که پیامبری را برای آگاه کردن انسان فرستاده به آنها مشعل‌هایی داده تا راه را بیابند و راه ببرند. اِنّی انَستُ ناراً لَعلّی اتیکُم منها بقَبس اَو اَجِدُ علی‌النّارِ هُدی( طه/۱۰ )، نوری یافتم، درنگ کنید شاید بتوانم مشعلی از آن را بیاورم و به واسطۀ آن راهی بیابیم. و دیگر بار فرمود: اِنّی انستُ ناراً لعلّی اتیکُم منها بِخَبر او جذوهٍ من النار لعلّکُم تَصطَلون(قصص/۲۹). خبر و قبس در این دو آیه‌ی شریفه وسایل راه‌یابی و حقیقت‌جویی برای بهره‌مندی، هدایت و سعادت زندگی‌اند.
سزاوار است که بگوییم خبرنگار مشعل‌داری  آگاهی‌بخش و زندگی‌ساز است، گرچه ممکن است گاهی لهیب شعله‌ای  تاولی در دستش بنشاند و یا دود آتشی چشمش را بسوزاند و یا خاری در پایش خلیده و آزاری رساند؛ او راه می‌رود و راه را می‌نماید و از سرزنش‌ها غم نمی‌خورد؛ او افق‌های دور را می‌بیند و در “طریقتش رنجیدن کفر است”.

در عصر دانش و ارتباطات نقش بایسته و برجسته رسانه آگاهی‌بخشی به  یکان‌یکان جامعه و حرکت دادن انسان از تاریکی به سوی روشنایی و از دانش‌ به سمت دانایی‌ است.خبرنگار و رسانه‌‌نگار مشعل‌دار پیش‌روی جامعه‌ است تا بر گوشه‌های تاریک جهان نور بتاباند و انسان خسته از  جهل و نادانی و درمانده از انباشت دانش و فناوری را به سوی نور  و داد و دانایی راهبری کند.در جهان امروز رسانه در مسیر تحولی ژرف و جهشی بلند قرار گرفته است و  خبرنگار و رسانه‌نگار در عصر فرصت‌ها از یک‌سو و چالش‌ها و تهدیدهای بزرگ از دیگر سو در معرض آزمونهای سخت و سرنوشت‌ساز است. دیگر که؛ بایسته‌ی خبرنگاری خبیری است و از این منزل راه تا الهی شدن  کوتاه است. خبرنگار دغدغه‌مندی‌هایی دارد و دردآشنای دردهای انسان و جامعه است و باری خطیر و خطراتی اجتناب‌ناپذیر بر دوش، راه می‌پیماید؛ با درک درست و کاربست آگاهانه‌ی این مخاطرات و تطبیق آنها با نیازها و اقتضائات، در کنار مردم می‌ماند و در نامعادلات سیاسی و معاملات جناحی گرفتار نمی‌شود. خبرنگارِ آگاه  می‌داند و می‌تواند با ارتباط وثیق با مردم نقشی کم‌نظیر و گامی بلند در رویاروی با نارسانه‌های کم فروغ و پُردروغ،  گام‌هایی اثربخش برای کامیابی، آرامش و هدایت مردم و آرمان‌های کشورش بردارد. روز خبرنگار را به همه همکارانم در خانواده بزرگ رسانه تبریک می‌گویم.

محمدجعفر محمدزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا