×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گام جدید در اطلاعات و آمار|معرفی پایگاه داده مکانی جامع در استان تهران

به گزارش پایگاه خبری قضاوت؛ سعیده حسن خانی خبرنگار نوشت:  سامانه زیرساخت داده های مکانی (SDI) از سوی علیرضا وفایی نژاد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و نائب رئیس کمیته منطقه ای SDI آسیا و اقیانوسیه، در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ارائه شد.

براساس این گزارش، انجام اغلب کارها در سطح استان، نیازمند داشتن اطلاعات است. برای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تدوین آمایش سرزمینی متناسب با ظرفیت ها و امکانات جغرافیایی استان، سیاست گزاری در رابطه با اشتغال و سرمایه گذاری در استان، اجرای طرح های عمرانی و فنی و گزارش گیری از پیشرفت برنامه ها و ارزیابی آن ها، راهبری و اجرای فعالیت های آماری در چارچوب نظام آماری کشور، ظرفیت سازی جهت استفاده از سازوکارهای مشارکت عمومی و … داده های جامعی نیاز است که همه آن ها به شکل کاربردی در سامانه زیرساخت داده های مکانی (SDI) گنجانده می شود.

پایگاه داده مکانی جامع در استان تهران، به ما اطلاعات جامع و به روزی از آخرین تقسیمات کشوری، آخرین میزان جمعیت، تعداد دانشجویان، داروخانه ها، بیمارستان ها و بسیاری از داده های مهم توسعه در بخش های مختلف ارائه می دهد.

به گفته نائب رئیس کمیته منطقه ای SDI آسیا و اقیانوسیه، در بخش سرمایه گذاران خارجی و داخی این پایگاه می تواند،نقشه جامع سرمایه گذاری و ظرفیت لکه های صنعتی برای استقرار کارگاه ها که کار بسیار سختی است و بوروکراسی های اداری خاص خود را دارد را به علاوه بازارهای هدف سرمایه گذاری، نشان دهد.
آمایش سرزمین اطلاعات زیادی را لازم دارد، تحلیل مکانی موقعیت استان و جمعیت،تحلیل وضعیت منابع آب، دشت ها، آلودگی هوا و میزان گردش هوا، همه این موارد را میشود به شکل نقشه در این پایگاه دید و از آن استفاده کرد.

به گفته وفایی نژاد، در سطح کشور چنین پایگاه جامع کاربردی وجود ندارد و همه سامانه های طراحی شده در سطح اطلاعات اولیه هستند.

وی گفت: حتما می گویید این کار هزینه بر است، درست است اما برای آن هم راهکار داریم و آن استفاده از دیتاهای دستگاه های مختلف است. دیتا در سرورهای دستگاه های مختف وجود دارد. گاهی حتی خود دستگاه دیتای کامل ندارد، برخی اطلاعات وارد دیتا بیس شده و برخی نه! و این عدم اطلاع از وجود دیتا، دستگاه های اجرایی را با موازی کاری شدید مواجه کرده است که واقعا جای تعجب دارد. این موضوع باعث هدر رفت سرمایه، کاهش کیفیت کار و در نهایت عدم اجرای درست فعالیت های برنامه ریزی شده برای توسعه در دستگاه های اجرایی می شود.

وفائی نژاد افزود: راهکار این موضوع حرکت به سمت محیط SDI است. با این روش در مرحله اول، دیتا در دستگاه اجرایی تولید می شود، از طریق این سامانه، محیطی برای تبادل اطلاعات و دریافت دیتای مورد نیازکاربر (دستگاه اجرایی، پژوهشگر، اساتید و دانشجویان) ایجاد می شود. کاربر با ورود به این محیط عبارت مورد نظر خود را جستجو می کند، سامانه، این عبارت را در بین سرور همه دستگاه های اجرایی رصد کرده و اطلاعات خواسته شده را در بین اطلاعات دستگاه ها پیدا می کند و اعلام می کند این اطلاعات در سرور فلان دستگاه قرار دارد.

به گفته او در مرحله دوم، امکاناتی برای سامانه تعریف خواهیم کرد، نشان دادن اطلاعات، دانلود یا تحلیل اطلاعات از این دست است. بنابراین دیتای اصلی در اختیار دستگاه اجرایی است.بهنگام رسانی این اطلاعات هم برعهده خود دستگاه است. هر زمان که آن ها دیتا را بروزرسانی کنند سامانه هم بروز می شود.

برا اساس این طرح، حتی در موارد دریافت اطلاعات از دستگاه های مختلف می شود درآمدزایی کرد، برای مثال دستگاهی اجرایی نقشه شهری تهیه کرده که برای ان هزینه متحمل شده، برای در اختیار گذاشتن آن برای یک دستگاه دیگر می تواند هزینه ای از آن ها دریافت کند. همچنین با این سامانه، نقص دیتا و عدم بروزرسانی اطلاعات دستگاه های اجرایی و کم کاری نهادها براحتی مشخص می شود.

*لزوم حرکت به سمت SDI استانی؛ مزایای این سامانه چیست؟

-تعامل و اشتراک داده ها براساس سیاست های استان و سازمان ها، همراه با حفظ مالکیت داده ها
-تسهیل همکاری، شفاف سازی، مشارکت و هماهنگی سازمان های استانی با یکدیگر در امر تبادل و به اشتراک گذاری داده های مکانی و در نهایت ایجاد یک پایگاه اطلاعات مکانی جامع در سطح استان که قابل استفاده در بخش های مختلف سازمان مدیریت و برنامه ریزی مانند آمایش، توزیع و تخصیص اعتبارات و ..خواهد شد.

براساس این گزارش، در کشور ایران با درک اهمیت و سودآوری، این سامانه به منظور ایجاد زیرساخت داده مکانی در سطوح مختلف سازمانی، استانی و ملی تدوین شده است.

قوانین بند ه ماده 46 قانون پنج ساله ، تبصره 2 ماده 23 نقشه راه توسعه دولت الکترونیک (ابلاغ شده توسط ریاست جمهوری در تاریخ 11 شهریور سال 93) و تشکیل کمیته راهبری SDI استانی با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر اجرای این مهم تاکید دارد.

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false