×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
به زودی؛ پلتفرم دیجیتال ثبتی در کشور رونمایی می شود

پایگاه خبری قضاوت خبر|سعیده حسنخانی|«سید ستار هاشمی»، یکی از ۱۰ فرد برتر هوش مصنوعی در کشور، ۴۷ ساله، اهل یاسوج است. در مقطع کارشناسی به دلیل علاقه زیاد به مهندسی مکانیک و کامپیوتر، رشته بینابین سخت افزار را انتخاب کرد و اکنون با درجه دکتری هوش مصنوعی از تهران و خارج از کشور، معاون توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. او پیش از این معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات را برعهده داشت و در دوره او بحث اندروید ایرانی و ساخت گوشی داخلی تیتر اخبار بود و از زمانی که وارد سازمان ثبت شده بازار هوش مصنوعی را داغ کرده است. او استاد دانشگاه شیراز، متاهل و دارای دو فرزند (دختر و پسر) است.  به بهانه طراحی پلتفرم خدمات ثبتی با او گفتگوی مفصلی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

*دو رکن اساسی اجرای دولت الکترونیک در سازمان ثبت است

وی در پاسخ به این سوال که در بدو ورود به سازمان ثبت چه نقاط قوت و ضعفی در این سازمان وجود داشت؟ اظهار کرد: ثبت در حوزه فناوری کارهای خوبی انجام داده اما راه های زیادی برای رفتن هست.دلیل آن هم وجود دو رکن اصلی دولت الکترونیک در این سازمان است، یکی از آن هویت بخشی به کسب و کارها در قالب ثبت شرکت ها است که در بحث مالکیت معنوی تعیین می شود و دیگری هویت بخشی به زمین است که در قالب مجموعه کاداستر و املاک متعین می شود. در شکل گیری دولت الکترونیک باید هویت بخشی افراد، املاک و کسب و کارها به طور جدی فکر و انجام شود. در واقع من از ابتدا هم با شناخت سازمان این مسئولیت را پذیرفتم و با توجه به علاقه ای که داشتم فکر میکنم شناخت خیلی زود شکل گرفت با این نگاه که بدانیم چه مسیری را پیش رو داریم و چه نقشه راهی را برای رسیدن به هدف ترسیم کنیم.

*رویای من ثبت هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و بلاک چین است!

هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که در رویاهای شما، شب ها قبل خواب به چه هدفی در حوزه سازمان ثبت فکر می کنید که شاید ابزار رسیدن به آن را نداشته باشید؟ گفت: واقعیت این است که جذابیت ها و مطلوب های بسیاری برای انسان وجود دارد که دوست دارد به آن برسد اما شرایط رسیدن به آن مثل بازی فوتبال می ماند، شما در بازی فوتبال تیم مقابل را دارید و در بحث اجرا هم موانع دارید که در همه عرصه های اجرایی هست و فقط در سازمان ثبت نیست. اما اگر بتوانیم به سمتی برویم که یک ثبت هوشمند با استفاده از ظرفیت فناوری نوین مثل هوش مصنوعی و بلاک چین داشته باشیم فضای مطلوبی خواهد بود.

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت درباره اینکه چقدر نیروی اداری و ساختاری در این رویای شما، کم می شود، توضیح داد: پاسخ این سوال در دو بحث وجود دارد، اگر به چند سال قبل برگردیم خیلی ها باورشان بر این بود که اگر ما به سمت بانکداری الکترونیک برویم اساسا شورای بانکی دیگر محلی از اعراب ندارد، ولی واقعیت ماجرا چیز دیگری بود و این اتفاق نیفتاد، آن هایی که توانستند با تغییرات تکنولوژی خود را به روز کنند و توانستند پرچمدار این اتفاق باشند، نه تنها دچار رکود نشدند بلکه بسیار توسعه یافتند.موضوع دیگر این است که ما لاجرم به این سمت خواهیم رفت و باید زمان رسیدن به این رویا را کوتاه تر کنیم قبل از اینکه دیر شود.

*طبیعت فناوری نیازهای بی انتها است!

هاشمی درباره وضعیت به روزرسانی حوزه های مخابراتی و ارتباطی گفت: در این حوزه هم اینترنت دایال اپ داشتیم و مدام می گفتیم چه زمانی از این وضعیت خلاص می شویم. کمی که سرعت زیاد می شد خوشحال می شدیم. به تدریج ADSL آمد، اینترنت پورت بند و پهن باند اضافه شد، اما هنوز هم که هنوز است فکر می کنیم که کاش اوضاع بهتر شود. این طبیعت فناوری است که هر چه توسعه می دهید، باز هم نیازهای دیگری ایجاد می شود و شما به توسعه بیشتری احتیاج دارید! به دلیل اینکه اپلیکیشن ها و کاربست های بیشتری می آید و نیازها را هم بیشتر می کند.

*خدمات الکترونیک یعنی حذف کاغذ، خدمات هوشمند یعنی حذف سلیقه!

وی با اشاره به حوزه بانکداری اینترنتی، افزود: سرویس هایی که اکنون از بانک ها در بستر شبکه دریافت می کنیم، قابل مقایسه با نگاه های سنتی قبل نیست. این نگاه در حال رشد است. فضای ثبت را هم از این داستان جدا نمی دانم، باور من این است که مردم نیازهایی دارند که اگر بتوانیم پاسخ دهیم به معنای اتمام کار نیست! اسم این فرآیند را «بهبود مستمر» می گذارم که یک پروژه نیست. در این بین برخی صحبت از الکترونیکی کردن و بعضی هوشمند سازی می کنند اما من یک تعریفی را خیلی دوست دارم و آن اینکه وقتی ما به سمت خدمات الکترونیک برویم یعنی «حذف کاغذ» و وقتی که به سمت خدمات هوشمند برویم به معنی «حذف سلیقه» است. البته حذف سلیقه از نظر من به معنای حذف آدم ها و حذف اتفاقاتی که امروز جاری است، نیست اما یک دگردیسی حتما وجود دارد.

*تراز هوش مصنوعی مثبت است|شغل های جدیدی ایجاد می کند!

هاشمی در ادامه به هوش مصنوعی و تکنولوژی AI در دنیا اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که در این حوزه می افتد، بسیاری بر این عقیده اند که تراز اشتغال هوش مصنوعی مثبت است، درست است، خیلی ها از کار بیکار میشوند اما خیلی های دیگر با ادبیات جدیدی مشغول به کار می شوند. مطالعات جدید نشان داده این تراز اشتغال حدود ده درصد مثبت است و این ده درصد مثبت به نفع کسانی است که پیام را زود دریافت می کنند.

*مرکز داده کانون یکی از ضرورت های پلتفرم خدماتِ دیجیتال ثبتی است

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت در پاسخ به این سوال که شما هر هفته دوشنبه ها در جلسه شورای فناوری کانون سردفتران که درباره پلتفرم ها است حضور دارید، اگر کانون دیتاسنتر نداشت و این زیرساخت نبود، همچین جلسه ای برگزار می شد؟ اظهار کرد: هر چیزی اقتضائات خاص خودش را دارد، به عنوان مثال اگر پیشرفتی در حوزه ADSL ، اینترنت پورت بند و پهن باند در کشور رخ نمی داد، به طور طبیعی بسیاری از کسب و کارها و پلفترم های موفق امروز در کشور شکل نگرفته و اتفاق نمی افتاد. طبیعی است که در جلسات هفتگی موضوع «پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی» که با کانون سردفتران بر اساس تفاهم نامه برگزار می شود، زیرساخت، یکی از ابعاد رسیدن به یک ضرورت است.

*مرکز داده زیرساختِ صفر نیست یکی از ابعاد ضروری زیرساختِ دیجیتالی شدن است

وی ادامه داد: اینکه وجود دیتاسنتر این مطالبه را به وجود آورد به تنهایی خوب بود. در کنار آن، قانونگذاری که در کشور انجام شد این روند را تسریع کرد. در واقع مجموعه ای از عوامل حتی عوامل فرهنگی به این موضوع کمک کرد. وقتی استفاده از فناوری در جامعه ترویج می شود و مردم عادت میکنند و سوال می کنند ما در فضای ثبتی چرا نباید پلتفرم داشته باشیم؟ پیچیدگی که ما در حوزه فضای ثبتی کشور داریم قابل مقایسه با عرصه های دیگر نیست به دلیل پیچیدگی ذاتی این حوزه. بلاخره باید شروع کرد و مسیر را رفت خوشحالم که این موضوع به صورت جدی شروع شده است.

*فناوری بی رحم است و مسیرهای قبل خود را از بین می برد!

هاشمی درباره دغدغه سردفتران و دفتریاران پس از اجرایی شدن پلتفرم و دفاتر مجازی مبنی بر مبهم بودن وضعیت آن ها گفت: در حالت کلی بحثی وجود دارد تحت عنوان «تحول دیجیتال» به معنای بروز و نمود فناوری به عنوان پیشران بسیاری از کسب و کارها که باعث شده ما در سنوات اخیر خیلی از کسب و کارهایی که رونق داشتند در گذشته امروز یا از رونق افتادن یا به شدت کمرنگ شدند. در اکثر حوزه ها این متصور است. برای مثال در حوزه بازاریابی و تبلیغات یک زمانی روزنامه ها یک پیوستی داشتند به اسم نیازمندی ها که بخش عمده ای از مخاطبین روزنامه ها را در بر می گرفت، رفته رفته فناوری پیشرفت کرد و امروز دیوار و شیپور این خلا را با استفاده از فناوری پر کردند، البته این پلتفرم ها باید ویژگی های مشخص دیگری مثل مشتری محوری که یکی از ارکان ویژه پلتفرم ها است، داشته باشند و الا موفق نمی شوند. در واقع مشتری محوری و نوعی نگاه به خود با عینک مشتری.برای اینکه بدانیم کجا ایستادیم.

وی ادامه داد: مثال بارز دیگر یاهو، غول بلامنازع تکنولوژی در مقطعی! به واسطه اینکه در مقطعی از تحول دیجیتال جا ماند، گوگل نقش ان را ایفا کرد و جایش را گرفت. اکنون در فضایی هستیم که در ادبیات امروز صحبت از چت GPT می کنیم که در واقع یک مدل خلاق پاسخگویی دارد نه صرفا جستجو در خصوص موضوعاتی که وجود دارد. خلق کردن یک نوع نوآوری است یک نوع تغییر پارادایم است و این گوگل را با چالش مواجه خواهد کرد. گوگلی که غول بلامنازع در این حوزه بود.

*در یک آن کسب و کار قدیمی قافیه را به نوآوری می بازد!

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت با بیان اینکه فناوری متاسفانه بی رحم و فضای رقابتی در آن بسیار سنگین است، اظهار کرد: تغییرات فناوری به شدت سریع است. باید متناسب با نیازهایی که وجود دارد و الزاماتی که به شکل طبیعی، فناوری بدون خواست ما القا می کند، خود را آماده کنیم. برای مثال چت GPT در بازه زمانی دو ماهه به ۱۰۰ میلیون کاربر می رسد در حالی که اینستاگرام در ۶ ماه به این تعداد می رسد شاید هم ۶ سال. این فضا به شدت رقابتی است در آنی یک کسب و کار قدیمی قافیه را به کسب و کار جدید و نوآوری روز می بازد.
هاشمی گفت: پیش از پاسخ به این سوال که خدمات دیجیتال برای سردفتر تهدید است یا فرصت بایدکمی درباره پلتفرم و ابعاد آن صحبت کنیم. یک نکته عرض می کنم که شاید آن را به همه اتفافات که وجود دارد تعمیم داد، به واسطه نبود این زیرساخت(نه اینکه وجود ندارد البته با آن نگاه مطلوب وجود ندارد) عملا ایرانی های خارج از کشور از بسیاری از سرویس های خدماتی ما نمی توانند استفاده کنند. وقتی می گوییم می خواهیم پلتفرم داشته باشیم. پلتفرم چیزی ورای اتفاقات موجود است.

*پلتفرم یک مرکز تماس ۷ در ۲۴ نیاز دارد!

وی با بیان اینکه صحبت از پلتفرم به معنای تغییر سرویس های شبانه روزی و به تعبیری سرویس ۷ روز در ۲۴ ساعت است، اضافه کرد: این کار الزاماتی دارد که باید به آن رسیدگی و فکر کرد. اولین نیاز، داشتن مرکز تماس ۷ در ۲۴ است، اینکه این مرکز تماس به شکل یک مرکز تماس پاسخگویی به سوالات ابتدایی افراد است؟ حتما خیر! می تواند بسیار متنوع باشد. سوالات حقوقی، فناوری و تکنیکال، قضایی و خیلی سوالات دیگر. برای پاسخ به این سوال چه زیرساختی را باید فراهم کنیم؟شاید بگویید که در ساعت اولیه روز یا آخر شب شاید هیچ تماس یا مراجعه ای وجود نداشته باشد؟ چرا وجود دارد، اگر شما به سمتی رفتید که در عرصه جهانی سرویس دهید پارادایم عوض می شود. کسی که در کشوری است که ۸ شب اش می شود ۸ صبح، خب او هم یک ایرانی است و ممکن است نیازمند خدمات ثبتی باشد. چیزی که ما الان امکان اش را نداریم.

*فناوری انتها ندارد|برونسپاری نظارت بر پلتفرم!

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت در ادامه درباره کارکردهای این مرکز تماس افزود: این مرکز، قطعا متدولوژی و قاعده دارد در یک لایه سوالات کلی را پاسخ می دهید و در لایه های بعدی که سوالات تخصصی تر می شود چه کسانی باید به این سوالات پاسخگو باشند؟چه کسانی باید رفع مشکل کنند و مشورت دهند؟ حتما افراد متخصص و حتما هر فردی نمی تواند باشد. در این لاین کاری یک اتفاقی در جریان است و آن این است که در این مرکز داده باید افرادی که در این زیست بوم و سپهر ثبتی صاحب نظر اند به این سوالات تخصصی پاسخگو باشند. ممکن است یکی به سوالات خیلی فنی و استادانه پاسخ دهد و یکی خیلی برایش مهم و اولویت دار نباشد. این نظارت ها را می توان برونسپاری کرد بدون هیچ هزینه ای. اتفاقی که در بسیاری از پلتفرم ها رخ می دهد. یعنی اینکه آن کسانی که پاسخ می دهند به طور طبیعی با امتیازاتی که از کاربران می گیرند به شکل سیستمی برای خود بازاریابی ایجاد می کنند. خود مشترکین و ذی نفعان، فضا را برای آن دفتریار یا سردفتر ایجاد می کنند.

به گفته هاشمی زیست بوم یک فضای پویای کاملا داینامیکی است که انتها ندارد. فناوری این را بستر را ایجاد می کند که راجع این موضوع بتوانیم فکر کنیم.

*دیگران نگران قطع و وصلی نباشید؛ سیستم پایش یکپارچه در پلتفرم ایجاد شده!

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت، مرکز داده را یکی از مولفه ها در ایجاد پلتفرم عنوان و اظهار کرد: ممکن است در ساعتی از شبانه روز که امکان مراجعه وجود ندارد، سندی نیازمند تنظیم باشد، بنابراین ما به زیرساخت متمرکز امضای دیجیتال نیاز داریم این به این معنا نیست که همه از این ظرفیت استفاده کنند، ممکن است همه استفاده نکنند اما ما این بستر را ایجاد می کنیم که امضای دیجیتال کمک کند که امکان تنظیم سند در هر ساعتی از شبانه روز میسر شود. بنابراین آن زیرساخت جدی و طرحی نو است که باید در این پلتفرم و زیست بوم وجود داشته باشد. بحث قطع و وصلی ها باید به حداقل ترین حالتش برسد، اگر نرسد این پلتفرم به موفقیت نمی رسد.سایت علی بابا، دیجی کالا اگر چند مرتبه مراجعه کنید و ببینید قطع است به طور طبیعی اپلیکیشن را از گوشی پاک می کنید و دیگر استفاده نمی کنید.

وی در پاسخ به این سوال که اگر به هر دلیلی ارتباطات ما با هر کدام از ذی نفعان (شهروندان یا سردفتران) قطع شود، چه اتفاقی می افتد؟ گفت: قبل از اینکه با شما به عنوان نماینده حقوقی یا با من به عنوان معاون توسعه فناوری در حوزه حاکمیتی تماس بگیرند، عملا این زیرساخت پایشِ یکپارچه به سرعت باید متوجه شود. یک داشبوردی را درنظر بگیرید که در لحظه دارد نشان می دهد که چه خدماتی در چه ساعتی از شبانه روز در چه سطحی در کل کشور و در افقی دیگر به کل شهروندانمان در دنیا ارائه شده است. به محض قطع ارتباط دیگر به پیگیری از سوی سران دفاتر و زحمت برای آن ها نیست، سیستم مانیتورینگ و پایش یکپارچه یکی از الزاماتی است که در این پلتفرم دیده شده است.

*نکته تایید شرعی سردفتر|پلتفرمی با چند سرویس!

هاشمی همچنین درباره تایید شرعی سردفتر که در مباحث فقهی وجود دارد، افزود: دو بعد وجود دارد، یک بعد قوانین است که باید ساری و جاری باشد، بعد دیگر وقتی صحبت از مباحث اموال منقول و غیرمنقول می کنیم اساسا به صورت طبیعی یک سفر شهری نیست، بسیاری از آن ماحصل یک عمر است، وقتی می گوییم ماحصل یک عمر، اهلیت خیلی معنی پیدا می کند و این اهلیت در ید و اختیار اهل آن فن است. جنس این کار تسهیلگری است و تسهیلگری این پلتفرم کجاست؟ جایی که نیازی را به پاسخ وصل میکند. پلتفرم یک بستر اشتراکی است، که افرادی که خدمت ارائه می دهند البته خدمت با کیفیت مشتری خاص خود را پیدا می کنند در یک بستر شفاف.

*هوش مصنوعیِ پلتفرم سندهای معارض، وقفی و مشکل دار را تشخیص می دهد!

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت در پاسخ به این سوال که در ارائه خدمات آیا وکلا، ثبت احوال و برخی ارگان های دیگر هم به این پلتفرم متصل هستند؟ بیان کرد: ادبیاتی در دنیا وجود دارد تحت عنوان «باندرکردن سرویس ها» پلتفرمی که با محوریت کانون هست اعلام می کند که سرویس های مختلفی را کنار هم قرار می دهم و به شهروندان ارائه می دهم، مثلا فرض کنید در بحث خرید خودرو به فروشنده و خریدار براساس درخواست خود آن ها و علم و اطلاع آن ها سوابقی ارائه می کنم می توانم سوابق این ها را با علم و اطلاع خود فرد کنترل کنم و اطلاع دهم و بگویم مثلا اگر معامله ای دارد اتفاق می افتد خارج از اشکال هست یا خیر. اگر به من این اطمینان دهند، اگر ملکی خرید می کنم با اطلاعاتی که از سایر ارگان ها می گیرم متوجه وجود سند معارض یا وقفی و امثالهم شوم و بدانم متولی آن کیست. این تسهیل گری ها متنوع است برای مثال از بانک ها هم می شود اطلاعات گرفت و به این پلتفرم وصل کرد. در واقع جنسی در قالب باندر کردن سرویس ها در اختیار شما قرار می گیرد.

وی افزود: برای مثال اسنپ از تاکسی و خودرو شروع کرد، آیا تاکسی ها حذف شدند؟ در این بازار رقابتی قطعا خدماتی که کیفیت بالاتری دارد مشتری و متقاضی خودش را پیدا می کند، این پلتفرم در ادامه کار خود اسنپ فود را راه اندازی کرد، چون پلتفرم باندر میشود به سرویس قبلی، قیمت تمام شده اش برای ارائه این سرویس به مردم و شهورندان کم می شود. این باندلینگ یا بسته کردن چند سرویس کنار هم، خلق ارزش می کند.بنابراین پلتفرم ثبتی به طور طبیعی ذی نفعان مشخص دارد و تعدادی هم سرویس دارد.

*۵سرویس در گام اول پلتفرم ارائه می شود

هاشمی از ارائه ۵ سرویس در گام اول پلتفرم خبر داد و درباره تعبیر جانمایی سرویس در این مرکز دیجیتال توضیح داد: در گام اول پلتفرم توسعه و جانمایی را داریم، به این معنا که سرویس هایی که به ذهن مان می رسد (مثلا در قالب برون سپاری ها بحث ثبت شرکت ها را داریم و مالیکت معنوی، و حوزه های مختلف دیگر) در قالب پلتفرم قرار می گیرند، ممکن است در گام اول ۵ سرویس باشد به صورت طبیعی ما به عنوان خانواده ثبتی این پلتفرم را هم توسعه می دهیم و در پلتفرم جانمایی می کنیم. وقتی پلتفرم اتفاق می افتد یکسری از صاحبان ایده و فکر هستند می گویند پلتفرم شما را دیدیم و برای ما جذابیت دارد، ما حاضریم با یک قالبی با شما کار کنیم. این به عنوان یک ایکون در پلتفرم قرار می گیرد به همین دلیل می گویم این یک پروژه نیست یک فرایند بهبود مستمر است. مثال اسنپ را مرور کنید؛ اسنپ با اسنپ تاکسی شروع شد و اکنون سرویس های متعددی دارد.گام اول توسعه سرویس ها و جانمایی در پلتفرم، گام بعدی ممیزی و جانمایی است. یکی از مصادیق بارز Open innovation است یعنی نوآوری باز، یعنی ضرورتی ندارد که ما خودمان را به ظرفیت های داخلی مقید و محدود کنیم.

*افزایش درآمد دفترخانه ها|واحد فناوری کانون باید تبدیل به معاونت شود!

وی با بیان اینکه کدنویسی پلتفرم نیازمند برون سپاری است و کانون باید ظرفیت های فناوری خود را ارتقا دهد، افزود: سورس برنامه در اختیار خانواده ثبتی است و این طبیعی و ضرورت است. فناوری کانون باید در قالب یک معاونت شکل بگیرد، واقعا وجود یک دپارتمان به نام فاوا ضرورت است تا این موضوع را مدیریت کند، یادآوری کنم پلتفرم و پلتفرم داری کار بسیار سخت و پیچیده ای است. اینکه می گوییم سرویس ۷ در ۲۴ به ظاهر ساده و جذاب است اما در عمل پیچیدگی های فراوانی دارد.

هاشمی درباره وضعیت درآمدی پلتفرم هم گفت: باور من این است که بحث درآمدی و حوزه اقتصادی اش بسیار بزرگ است. از نگاه اقتصادی این کیک بزرگی است، چون اساسا باورم این است جای خالی اش در کشور به شدت وجود دارد و خیلی مهم است که این اتفاق زودتر بیفتد و جنس تراکنش های آن به شدت زیاد خواهد شد.

*اجرای پلتفرم امسال| امنیت اطلاعات تضمین شده است

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت در رابطه با اتصال ارگان های مختلف همچون ثبت احوال به پلتفرم و امکان قطعی سامانه ارگان های دیگر، اظهار کرد: در بسیاری از خدمات از سرویس های سازمان امور مالیاتی و غیره استفاده می شود، برای سرویس هایی که وابستگی به سایر دستگاه ها دارد در قالب برخط و غیر برخط برنامه ریزی می کنیم و راهکار برای آن تعیین می شود. این را با زمانی مقایسه کنید که افراد مراجعه می کنند و ما به آن ها می گوییم سیستم قطع است! برای همه این موارد احتمالی راهکار تعریف می شود، اطلاعات کاربرها دریافت می شود، سند در حساب کاربری فرد، بارگذاری می شود و عملا معطل نمی شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت ذخیره سازی پبتفرم ابری و معماری امنی دارد، افزود: مرکز داده ها، داده های برنامه های کاربردی را میزبانی می کند، در ادبیات امروزی صرفا همه داده ها و برنامه هایمان را در یک نقطه کانونی نگه داری نمی کنیم، زیرساخت های ذخیره سازی ابری است که اساسا شما به عنوان فرد انتهایی این زنجیره ارزش یا به عنوان شهروند نمی دانید که این بستر ابری در کجا است؟ مشکل امنیتی ندارد. به طور طبیعی زمانی که توسعه سرویس می دهید باید ملاحظات امنیتی را هم تقویت کنید، وقتی از زیرساخت های ابری استفاده می کنید، بسترهای ارتباطی هم کاملا رمز نگاری شده اتفاق می افتد.خیلی وقت ها این توزیع شدگی به امنیت کمک می کند چرا که زمانی که داده ها در یک جا متمرکز شود به هر دلیلی اگر نفوذی در آن مرکز رخ دهد ادبیات جهانی در دنیای امنیت می گوید امنیت به شکل مطلق نیست، وقتی داده ها در یک جا باشد ممکن است از آن آسیب ببینید.

هاشمی از اجرای پلتفرم از سال جاری خبر داد و افزود: انشالله امسال از سرویس های اولیه پلتفرم به شکل عملیاتی در کل کشور استفاده خواهیم کرد، اما مطلوبی که مدنظر هست در افق های میان مدت و بلند مدت به تدریج ایجاد خواهد شد.

*۴ کانال ارتباطی برای پیوستن شهروندان به پلتفرم

معاون توسعه ثبت سازمان ثبت از ارائه ۴ کانال ارتباطی برای پیوستن شهروندان به این پلتفرم گفت و در این باره توضیح داد: شهروندان از چند مسیر می توانند از این خدمات استفاده کنند، اصطلاحا می گویند omnichannel در واقع ما شهروندان را محدود به یک کانال ارتباطی با سامانه یا پلتفرم نمی کنیم. شهروندان میتوانند با نصب اپلیکیشن به گوشی همراه خود به خدمات دسترسی پیدا کنند که ما به آن می گوییم سوپر اپ، یا اپ بزرگ و یه اپلیکیشن معمولی که اصطلاحا می گویند مگا اپ. یک بستر وب هم داریم به نام سوپر وب یعنی یک پرتالی وجود دارد که شهروندان می توانند از طریق آن سرویس دریافت کنند و یا زمانی که به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارند می توانند از کد دستوری(USSD) استفاده کنند، یا هم می توانیم کیسوک هایی را پیش بینی کنیم برای اینکار که مجموعه این کانال ها اصطلاحا می شود omnichannel .
به گفته وی اگر شهروندان با اپلیکیشن تلفن همراه، بخشی از فرایند ثبت شرکت ها را انجام دادند و بعد از آن اینترنت به هر دلیلی قطع شد، مابقی مسیر را می توانند از کانال وب یا کیوسک انجام دهند. در واقع مراحل گام به گام در پلتفرم ثبت می شود و موقعی که شما وارد شوید از هر مسیری شما را به یاد می آورد.

هاشمی همچنین درباره کاربرد هوش مصنوعی در پلتفرم بیان کرد: اتفاقات متعددی می افتد که هوش مصنوعی می تواند به ما کمک کند، از جمله اینکه پلتفرم رفته رفته بزرگ و بزرگ تر خواهد شد، سرویس های جدیدی اضافه می شود، افراد سلایق و نیازهای مختلف دارند، ممکن است یکی دنبال مالکیت معنوی باشد و فردی در آژانس املاک نشسته و این حوزه برایش جذاب باشد، تعداد زیاد خدمات ممکن است در مواقع باز کردن اپلیکیشن، خدمات مهم تر در پایین صفحه قرار بگیرد و فرد ناچار شود برای دسترسی به خدمات چند ثانیه اسکرول کند و دنبالش بگردد، که ما برای این مسئله هم فکر کرده ایم نیازها با توجه به تحلیل رفتاری شهروندان براساس نوع نگاه و رفتار آن ها، ویژه سازی و طبقه بندی می شود و آن خدمتی در صفحه اول قرار می گیرد که مورد علاقه و مورد نیاز آن فرد است. مثل اپلیکیشن اینستاگرام که بر اساس علایق هر کاربر تصاویر و ویدئوی مربوط به آن را نشان می دهد.

وی در ادامه به بات های هوشمند پلتفرم اشاره کرد و گفت: فرض کنید به صورت کاملا هوشمند در پلتفرم متوجه می شوید افرادی برای اولین بار وارد پلتفرم شوند، این را از روی جستجوی کور آن ها متوجه می شویم، فرد آشنا نیست بلافاصله چت بات فعال می شود به صورت ماشینی اولین سوالی که می پرسد این است که چطور می توانم کمکتان کنم؟ فرد هم احساس نمی کند که این یک ماشین است گمان می کند فرد است. با توجه به سوال کاربر راهنمایی های مورد نظر را انجام می دهد. در ثبت لوگو هم، هوش مصنوعی براحتی تشخیص می دهد که این طرح تکراری است و یا قبلا ثبت شده است.مدل های خلاق هوش مصنوعی می تواند لوگو بسازد و یا بگوید طرح خود را چگونه تغییر دهید تا پذیرفته شود و باید بگویم هوش مصنوعی و فناوری آن انتهایی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی میتواند سند تنظیم کند؟ افزود: هوش مصنوعی به جایی رسیده که برای شما مقاله تولید می کند، در آزمون های ورودی دانشگاه های برتر دنیا شرکت می کند و قبول می شود، مثل MBA و پزشکی، شعر جدید تولید می کند، لایحه و سند تنظیم می کند و خیلی چیزهای دیگر.

*چاقو دارد دسته خودش را می بُرد|عجایب هوش مصنوعی!

هاشمی در پاسخ به این سوال که وال استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد که در آن گفته بود با وجود هوش مصنوعی مشاغل مرتبط با حقوق، حسابداری و برنامه نویسی حذف خواهند شد، نظر شما چیست؟ اظهار کرد: برای من به عنوان کسی که ۲۳ سال است، مستقیم در فضای هوش مصنوعی کار تحقیقاتی و عملی می کنم، اتفاقات دو سه سال اخیر برای من شبیه معجزه است و گاهی هم ترسناک. اگر چند سال پیش اتفاقاتی که الان افتاده را تعریف می کردند شاید باور نمی کردم، فردی به نام هینگتون که پرچمدار هوش مصنوعی است ماه پیش از گوگل جدا شد و گفت من می خواهم در نقد هوش مصنوعی بنویسم چرا که آینده را ترسناک می بینم. پیش بینی اتفاقاتی که دارد می افتد در هوش مصنوعی خیلی سخت است. ترجیح می دهم راجع به آن فکر نکنم. من فکر میکردم هوش مصنوعی ممکن است خیلی از شغل ها مثل حسابداری یا شغل های تکراری که از الگوی مشخصی تبعیت می کنند، حذف کند اما حقیقتش فکر می کردم برنامه آی تی را تقویت می کند اما متاسفانه چاقو دارد دسته خودش را هم می برد آن هم به واسطه خلاقیتی که دارد.رویاها دارد اتفاق می افتد و سرعتش هم عجیب غریب زیاد است.

*استقرار غیرمتخصص ها در بخش فناوری ارگان ها؛ با این حوزه شوخی نکنید!

وی با بیان اینکه ایران در حوزه تئوری هوش مصنوعی به لطف استفاده از مقالات روز دنیا و رصد علمی در جهان رتبه خوبی دارد، اما در حوزه عملیاتی وضعیت مناسب نیست، گفت: حقیقت این است برای استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی پیش نیازی به اسم داده، قانون و قانونگذاری وجود دارد، ما در بخش هوش مصنوعی در مباحث علمی به دلایل مختلف، رصد اتفاقات دنیا، استفاده از مقالات خارجی و تدریس برای دانشجوها اتفاقی که در دنیا شکل می گیرد را دنبال می کنیم. تکلیف خودمان می دانیم مقالات به روز و اطلاعاتی که دانشمندان این حوزه در شبکه های مجازی به اشتراک می گذارند را ببینیم و استفاده کنیم اما زمانی هم در مباحث حقوقی یعنی نگاه حقوقی در حوزه فناوری گرفتار می شویم نیاز داریم کار کنیم در کشور.

وی با اشاره به اینکه حوزه فناوری در کشور و ارگان ها همواره مهجور است، ادامه داد: در بخش تقنینی بایستی اقداماتی انجام شود، ما در کشور با مشکل عدم در اختیار گذاشتن داده ها مواجه ایم و این خود نشان دهنده این است که ما در اجرا مشکل داریم. ما در دستگاه ها نیروهای توانمند و آشنا با حوزه فناوری نداریم. این کار نهادسازی می خواد اما در بعد نهادسازی هم معمولا یک فرد غیرمتخصص می گذاریم. انگار شوخی است با حوزه فناوری نباید شوخی کرد.
*فیبر تاریک و افزایش سرعت اینترنت دفترخانه ها

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت درباره فیبر تاریک برای افزایش سرعت شبکه ارتباطی دفترخانه ها توضیح داد: یک زمانی اینترنت دیال اپ بود، سقف مشخصی داشت و بیشتر از آن نمی توانستید پهنای باند داشته باشید، پس از آن کم کم کابل های کواکسیال دسترسی را ارتقا داد در واقع جا به جا کردن داده از طریق فیبر نوری بود اما نگاه بر این بود که برد بیشتری با افت سیگنال کمتر و حجم داده بیشتر باشد.به واسطه همین امکان انتقال داده ها را بین مراکز داده درون کشور و کشورهای دیگر عملا میسر شد. برای اینکه بتوانیم مراکز داده را به نود انتهایی که از ترافیک استفاده می کنند وصل کنیم نیاز داشتیم مراکز داده با استفاده از فیبر نوری به شاهراه ارتباطی زیرساختی کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت متولی آن است وصل شود. دو حالت شکل می گیرد یکی اینکه از فیبر موجود در اختیار شرکت مخابرات ایران استفاده کنیم یا از ظرفیت فیبر تاریک استفاده کنیم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

وی ادامه داد: فیبر، وسیله ای است که دو سرش تجهیزات مخابراتی دارد که اطلاعات را از طریق آن ارسال می کنید.این تجهیزات داده را در اختیار می گیرد تبدیل به نور کرده و از طریق فیبر به سر دیگر می فرستد. حال فیبری که این دو سر آن تجهیز نداشته باشد اصطلاحا به فیبر تاریک معروف است. در واقع برای استفاده از آن باید به نزدیک ترین مرکز شرکت ارتباطات زیرساخت وصل شد. برای ارتقا پهنای باند، از فیبر تاریک استفاده می کنیم. برای مثال میخواهم از طریق اینترنت به ثبت شرکت ها وصل شوم از مجموعه خودم به مجموعه ثبت شرکت ها یک فیبری دارم مختص خودم که ترافیک دیگری روی آن نیست. حال قرار است از این ظرفیت برای دفاتری که تراکنش بالا دارند، استفاده کنیم، اینکه فیبر را چه سازمانی به دفاتر وصل میکند، کار ما نیست اما ارگانی که سرویس را روی فیبر دایر می کند وظیفه ما است. طی تعاملاتی که با شرکت ارتباطات زیرساخت داریم لیستی به این مجموعه ارسال می شود. البته برخی دفاتر هم هستند که هم اکنون به این امکان مجهز هستند. هر کسی می تواند برای منزل خودش هم استفاده کند، باید توجیه معقولی داشته باشد برای مثال باید ثابت کنید حجم کار بالایی دارید که اینترنت خانگی پاسخگوی نیاز شما نیست.

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false