×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بابایی: سازمان ثبت از چارچوب های جذب سردفتر عدول نخواهد کرد | تنظیم سند منحصر به سران دفاتر است!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری قضاوت خبر؛ مراسم گرامیداشت مقام زن و روز مادر ویژه بانوان سردفتر و دفتریار با حضور «حسن بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، «سید صادق سعادتیان» معاون امور اسناد سازمان ثبت، «اعظمی» دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران، «سید عزیز الیاسی» مدیرکل امور اسناد سازمان ثبت، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «خدیجه رضائیان» رئیس کمیسیون امور بانوان، جمعی از اعضای هیات مدیره کانون وکمیسیون امور بانوان، بانوان کارشناس و کارمندان بانو سازمان ثبت و کانون سردفتران برگزار شد.

«حسن بابایی» در این مراسم، با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، تشکیل کمیسیون امور بانوان در کانون سردفتران را از اقدامات خوب ارزیابی و اظهار کرد: در کارزارهای حقوقی نقش بانوان باید تبیین شده و خود بانوان هم با نقش آفرینی خود را اثبات کنند. کارکردهای مختلفی امروز در کشور از حیث اجتماعی، اقتصادی حتی سیاسی از بانوان می بینیم که توانمندی های آن ها را اثبات می کند. این تعریف نیست، آن چیزی است که ثابت شده و من مشاهده کرده ام. بانوان در حوزه دانشگاه، آموزش، قضاوت، وکالت حضور فعالی دارند اما ما باید عرصه و میدان را برای نقش آفرینی و ارائه کارکرد از سوی آنان باز کنیم.

*ضرورت حضور بانوان حقوقدانان در مجلس و ترکیب هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر حضور بانوان در ترکیب هیات مدیره و حتی ریاست کانون سردفتران و دفتریاران، گفت: قدمت کانون سردفتران نزدیک به یک قرن است و این فضا باید برای حضور بانوان ایجاد شود. بعد از انقلاب، از میان هشت هزار و ۵۷۱ نفر سر دفتر شاغل در کشور، حدود دو هزار و ۹۷ نفر معادل ۳۰ درصد از آن‌ها را بانوان تشکیل می دهند، بنابراین در ترکیب هیات مدیره باید تناسب و توازن رعایت شود.

بابایی با بیان اینکه بانوان توانمند باید در عرصه های مهمی چون مجلس، شورای شهر حضور داشته باشند، تصریح کرد: نمی خواهم وارد فضای حاشیه ای شوم، اما اگر امروز قانونی تصویب شده که براساس آن به راحتی فردی بدون کارآموزی و اختبار سردفتر می شود، ضعف از کجا است؟ چه کسانی قانون را وضع و تصویب می کنند و ما باید آن را اجرا کنیم؟ ما نباید مجری علی الاطلاق باشیم. حقوقدانان زن و سردفتران فرهیخته ای که تحصیلات عالیه دارند و صاحب قلم و اندیشه هستند باید در حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی شناسانده شوند.

*حمایت سازمان ثبت از بانوان سردفتر و دفتریار

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه بانوان سردفتر کمترین درصد تخلفات را در تنظیم سند و کمترین پرونده قضایی در دادسرا و دادگاه انتظامی دارند، افزود: وقتی صحبت از سردفتر می شود، کمتر به اذهان عمومی متبادر می شود که سردفتر می تواند خانم هم باشد که به خوبی با کمترین تخلف، سند تنظیم کند، که اگر تخلفی هم باشد، عمدی نیست.

بابایی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت خود را موظف به حمایت از بانوان بویژه بانوان سردفتر می داند، بیان کرد: خوشبختانه فضای خوبی وجود دارد، همدلی ها بیشتر شده و هر چه نیاز باشد ما به توسعه این حوزه کمک خواهیم کرد.

*تعرفه ها هر سال طبق شرایط جامعه افزایش می یابد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه به افزایش نرخ تعرفه ها اشاره و تصریح کرد: در موضوع افزایش تعرفه ها قبل از موعد قانونی با توجه به صحبت هایی که با رئیس قوه قضائیه داشتیم، امسال این نرخ صد درصد افزایش یافت و در سال آینده هم با توجه به اصلاح قانون ، هر سال طبق شرایط جامعه می توانیم پیشنهاد تغییر تعرفه ها را ارائه کنیم که حرکت بسیار خوبی در این باره انجام شد.

وی در ادامه به قانون تسهیل صدور مجوز کسب وکار اشاره کرد و گفت: می دانید که این قانون فراز و فرودهای زیادی برای حوزه ما ایجاد کرده است. متاسفانه برخی افراد، انتظاراتی را به ناحق برای داوطلبین ایجاد کردند.

*سازمان ثبت از چارچوب های جذب سردفتر عدول نخواهد کرد|پای این کار ایستاده ایم!

بابایی با تاکید بر اینکه ما از چارچوب هایی که برای جذب سردفتر تعیین کرده ایم، عدول نخواهیم کرد، چون در آینده باید پاسخگو باشیم، گفت: ۱۰ سامانه فعال در حوزه دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، ۵ سامانه دیگر هم به زودی راه اندازی می شود، در واقع ۱۵ سامانه در دفاتر فعال خواهد شد. می خواهند به کسی که فقط آزمون داده ابلاغ سردفتری دهیم، سردفتر کاتب بالعدل است، ما توانایی و صلاحیت را چگونه بدون درنظر گرفتن شرایط و فقط با یک آزمون تستی احراز کنیم؟ ما ابلاغ دهیم فردا جامعه دچار چالش نخواهد شد؟ بسیاری از این موارد را مطرح کردیم. ما پای این کار سفت و سخت ایستادیم و این موارد را باید در چارچوب قانون حل کنیم.

وی اضافه کرد: بنده بارها در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس حضور یافتم، مسائلی که متاسفانه در وضع قانون لحاظ نشده بود و صرفا آزمون بود را مطرح کردیم، امیدواریم در آینده بتوانیم در مجلس اصلاحات لازم را اعمال کنیم، با شرایطی که در سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی در الکترونیکی شدن و هوشمندسازی وجود دارد، جای هیچ نگرانی نیست.

*وضعیت خوب طرح الزام در مجمع تشخیص|سردفتران نگران کاهش درآمد نباشند!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حداقل ۵۰ میلیون سند عادی در وضعیت فعلی کشور وجود دارد، براساس ماده یک طرح الزام، طی دو سال اسناد عادی باید در سامانه ای که از سوی سازمان ثبت طراحی میشود، بارگذاری شود. نقل و انتقال اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. حجم قابل توجهی از ورودی به دفاتر اسنادرسمی را خواهیم داشت و این نگرانی سردفتران از کاهش درآمد را بهبود می بخشد.

معاون قوه قضائیه همچنین از حل برخی موارد اختلافی در طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص خبر داد و تشریح کرد: ما پیگیر طرح الزام در مجمع هستیم، وضعیت خوبی در مجمع تشخیص حاکم است، ماده یک که محل اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود، به نحو شایسته ای مدیریت شد هرچند برخی حقوقدانان ایراداتی را وارد می کنند، البته این ایرادات فقهی و حقوقی در عملیاتی کردن و تنظیم اسناد است.

*ماده ۲ قانون تجارت باید اعمال شود|تنظیم سند منحصر به سران دفاتر است!

وی همچنین از دستورکار قرار گرفتن ساماندهی مشاوران املاک و خودرو خبر داد و افزود: ما به کتابت معتقدیم و قانون تجارت باید اعمال شود، براساس ماده ۲ این قانون، مشاوران املاک و خودرو باید به کار دلالی و ایجاد ارتباط یا فراهم کردن زمینه قرارداد بپردازند، اما انعقاد قرارداد و تنظیم سند منحصر به سران دفاتر است، این موضوع هم مسیر خوبی را طی می کند، اگر چه مقاومت هایی وجود دارد اما ما قطعا در یک مسیر صحیح حرکت خواهیم کرد که منتج به بهداشت قضایی، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و تثبیت مالکیت ها خواهد شد.

*جدیت سازمان ثبت در پروژه بزرگ حدنگار|دولت اولین نافع تثبیت مالکیت هاست

بابایی در ادامه به پروژه بزرگ و ملی کاداستر اشاره کرد و گفت: سازمان ثبت این موضوع را با جدیت ادامه می دهد، تاکنون ۹۹ درصد منابع طبیعی کشور حدنگاری شده، در حوزه کشاورزی به مرز ۴۵ درصد و در بافت روستایی به مرز ۷۰ درصد رسیده ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اولین اثر خوب و مفید حدنگار را متوجه دولت دانست و افزود: چون همه مجبور هستند نقل و انتقال را به شکل رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام دهند، اولین کار هم پرداخت حقوق عوارض دولت است که به طور قابل توجهی درآمد دولت را افزایش می دهد.

بابایی با ابراز امیدواری از تاثیر اجرای قانون جامع حد نگار و نهایی شدن طرح الزام در کاهش جعل و کلاهبرداری اظهار کرد: بحث تثبیت مالکیت ها و صدور اسناد در پهنه های مختلف کشور با شتاب خوبی انجام می شود. ما امیدواریم موضوع اسناد عادی را ظرف ۵ سال آینده از کل کشور جمع کنیم و آن چیزی که باعث نگرانی مردم، تولید پرونده و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده برطرف کنیم.

*دیگر سند تک برگ نداریم|اسناد اعتباری می شود!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه پلتفرم جامع در ۲۲ بهمن ماه رونمایی خواهد شد، که تحول بزرگی را ایجاد می کند، افزود: امیدواریم طی چند ماه آینده اسناد فیزیکی جمع شده و چیزی به نام صدور سند، حتی سند تک برگ نداشته باشیم، اسناد اعتباری خواهد شد و هر جا نیاز به استعلام باشد دسترسی خواهیم داد، با این کار موضوع جعل اسناد هم از بین خواهد رفت.

*اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان برای ارتقا کیفیت سامانه ها

بابایی از رئیس کانون و جامعه سردفتری برای بازدید از اتاق مانیتورینگِ جدید سازمان ثبت دعوت کرد و گفت: دو استاد دانشگاه تربیت مدرس به جمع علمی ما اضافه شدند و همانطور که متوجه شدید در دو ماه اخیر اختلال، قطعی و کندی سامانه ها به شدت کاهش یافته و مانند گذشته نیست. در سال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان برای ارتقا کیفیت سامانه ها هزینه شده و همین اعتبار در سال آینده برای بهبود سامانه ها هزینه می شود. امیدواریم نگرانی سردفتران و دفتریاران که همواره از سوی مراجعان مورد خطاب در قطعی سامانه قرار می گیرند، برطرف کنیم.

*دولت مالک ۸۵ درصد عرصه های کشور است و نمی تواند متولی ثبت باشد!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان به مصوبه مجلس مبنی بر انتزاع سازمان ثبت از قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: سازمان ما را بعضا تهدید می کنند و موضوع جدایی سازمان از قوه قضائیه را مطرح می کنند که مغایر با قانون اساسی است، بارها گفته ام ۸۵ درصد عرصه های ما ملی و دولتی هستند، اگر سازمان ثبت زیر نظر دولت باشد، نمی توان ذی نفع خودش قاضی باشد و تصمیم گیری کند و این خود دلیل محکمی است. ازطرفی سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، حدنگاری را به قوه قضائیه واگذار کرده، قوانین نمی توانند مغایر با سیاست های کلی باشند این مصوبه مجلس مغایر با سیاست های کلی است و پیش از شورای نگهبان هیات انطباق باید این مسئله را رفع کند، امیدواریم در آینده نزدیک سازمانی خوب، قوی و چابک در کنار کانونِ قوی و قانونمند به مردم خدمت رسانی کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: دو هزار و ۲۰۰ منصب سردفتری در کشور متعلق به بانوان است

«علی خندانی» هم در این مراسم با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت یاد و خاطره شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: در احادیث و کلام بزرگان مطالب مهمی درباره مقام و منزلت زن گفته شده و همه بر این موضوع واقف هستیم. اما مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود درباره جایگان زن در اسلام فرمودند که در نظام جمهوری اسلامی، شایسته سالاری حرف اول و آخر را می زند و زن یا مرد بودن مهم و معیار نیست. این دیدگاه از سوی جمهوری اسلامی علی رغم برخی کشورهایی که شعار آزادی زن را سر می دهند، به شکل عملی و عینی به اثبات رسیده است.

وی افزود: امروزه بانوان ما در سمت ها و جایگاه های مهم حتی در مقام های نظامی خوش درخشیده اند که نشان دهنده توانمندی بالای آنان است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه بانوان بعد از انقلاب برای اولین بار به حوزه سردفتری ورود کردند، افزود: این مهم نیز از خیرات و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به زن و مقام او ارزش والایی قائل است.

خندانی با بیان اینکه باعث افتخار است که نزدیک به دو هزار و ۲۰۰ منصب سردفتری در کشور، متعلق به بانوان است، گفت: تعداد بانوان دفتریار دو برابر این مقدار است، البته با ورود سردفتران جدید، قطعا این آمار افزایش خواهد یافت.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه کمترین تخلف در حوزه سردفتری مربوط به بانوان و آن هم سهوی است، گفت: این مهم به دقت در اجرای مقررات و قوانین بر می گردد که بانوان در رعایت آن بسیار حساس و موفق هستند.

خندانی اظهار کرد: دیدگاهی که من در کانون سردفتران داشتم و دارم این است که حوزه سردفتری زن و مرد ندارد، پیش از این هم کمیسیونی ویژه امور بانوان در کانون نداشتیم و اگر بانویی عضو هیات مدیره است هیچ تفاوتی با مردان ندارد. مبنای کار ما حوزه سردفتری است و کماکان هم همین است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، علت تشکیل کمیسیون امور بانوان را رسیدگی به مسائل بانوان به طور اخص و استفاده بیشتر از توانمندی آن ها عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ایجاد کمیسیون از سوی خود بانوان با اساسنامه ای مدون به هیات مدیره ارائه شد که اعضا به آن رای مثبت دادند و این کمیسیون به همت خانم رضائیان تشکیل شد.

خندانی با اشاره به درخواست برخی بانوان سردفتر و دفتریار در موضوع آیین نامه، تصریح کرد: من اینجا شهادت می دهم که مجموعه سازمان ثبت بویژه آقای بابایی رئیس سازمان در موضوع اصلاح آیین نامه به آن شکلی که مدنظر بانوان بود، به همان دقت طی دو نامه به قوه قضائیه منعکس کردند. در جلسات قوه قضائیه هم شخص آقای بابایی از این آیین نامه به نفع بانوان دفاع کردند. اگرچه موضوع بازنشستگی بانوان (کاهش سن بازنشستگی و سابقه)مورد موافقت قوه قضائیه قرار نگرفت، این موضوع در سال آینده مجدد از سوی ما و سازمان ثبت پیگیری خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اتحاد و اتفاق در حوزه سردفتری را امری مهم و واجب دانست و گفت: با وجود اینکه قوانین جدید تلاش دارند تا این منصب را دستخوش تغییرات نامناسب کنند، ما باید در کنار هم قرار بگیریم تا از محدودیت ها و مشکلات برای خود فرصت ایجاد کرده و از این شرایط سخت به بهترین شکل عبور کنیم.

خندانی در پایان با گرامیداشت یاد دفتریار فقید مرحومه زهرا ناصری (عضو هیات مدیره دوره ششم )، از زحمات و اقدامات کمیسیون امور بانوان در راستای اجرای برنامه های مدون تشکر کرد.

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false