به گزارش پایگاه خبری قضاوت خبر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه،در آستانه عید بزرگ مبعث و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، آیین رونمایی از پروژههای طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک، صبح امروز چهارشنبه (۱۸ بهمن) با حضور حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای رئیس دستگاه قضا برگزار شد.
در ادامه، به توضیح برخی از این پروژههای فناورانه میپردازیم:
سکوی دیجیتال خدمات ثبتی «کاتب»
با راه اندازی این سکو که با عاملیت اجرایی کانون سردفتران و دفتریاران عملیاتی خواهد شد، کلیه خدمات ثبتی به صورت تجمیع شده در بستر کاتب ارایه خواهد شد و مردم خواهند توانست خدمات کاتب را از طریق تلفن هوشمند همراه و درگاه وب، پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲* دریافت نمایند.
وبسایت kateb.ir نیز برای دسترسی مردم به کانالها و ارایه توضیحات در خصوص این پروژه در خدمت مردم خواهد بود. به علاوه برای افرادی که به هر دلیل امکان استفاده از کانالهای دیجیتال را ندارند، خدمات کاتب از طریق دفاتر اسناد رسمی نیز در دسترس خواهد بود.
طبعا با توجه به طراحی صورت گرفته، ارایه خدمات ثبتی به صورت شبانه روزی شده، نیاز شهروندان برای مراجعه به مراکز ثبتی کاهش خواهد یافت.
مخزن الکترونیک اسناد رسمی کشور با هدف حذف اسناد کاغذی و اوراق بهادار
با استفاده از این مخزن، امکان مدیریت انواع سند رسمی صادره سازمان میسر شده و در نتیجه انتظار میرود کاهش قابل ملاحظهای در پروندههای ثبتی قضایی انجام گیرد.
این مخزن به امضای الکترونیک رسمی کشور تجهیز شده است و به عنوان مرجع الکترونیک پاسخگویی به استعلامات عمل خواهد نمود و بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی کشور را مرتفع خواهد ساخت.
در فاز اول و همزمان با افتتاح مخزن، اسناد ملکی و سند اشخاص حقوقی به صورت الکترونیک صادر خواهد شد و در فازهای بعدی سایر اسناد صادره سازمان در بازه زمانی تا انتهای سال ۱۴۰۴ الکترونیکی خواهد شد.
مرکز پایش هوشمند خدمات ثبتی
با توجه به تعدد و تنوع سامانهها و خدمات دیجیتال سازمان ثبت، راهاندازی این مرکز متمرکز که دادهها را به صورت بلادرنگ و از منابع اطلاعاتی مختلف گردآوری میکند و پس از تحلیل دقیق، اختلالات احتمالی و حتی نیازمندیهای بعدی را پیشبینی میکند.
در این سیستم، دادهها در یک جا تجمیع و یکپارچه شده و توسط هسته اصلی سیستم پایش که شامل امکانات مختلف همانند یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، تحلیل پیشرفته و مدیریت دادههای بزرگ، مدیریت سنجهها و مدیریت اعلانها است، بررسی و تحلیل میشود.
سامانه تعییننام هوشمند شرکتها و موسسات تجاری
در حال حاضر یکی از دلایل تاخیر در ثبت شرکتها در کشور، طولانی بودن فرآیند تعیین نام است که بعضا ماهها به طول میانجامد.
سامانه تعیین نام با بهره گیری از قوانین هوش مصنوعی و اتصال به پایگاههای اطلاعاتی مرتبط این امکان را برای مردم فراهم میکند تا نام پیشنهادی خود را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورتی که از نظر سامانه نام پیشنهادی قابل ثبت باشد، نسبت به ارایه آن در سامانه ثبت شرکتها اقدام کنند.
با استفاده از این سامانه عملا زمان تعیین نام از یک ماه به کمتر از چند دقیقه کاهش خواهد یافت.
پروژه زیرساخت ابر اختصاصی خدمات ثبتی
این پروژه، مدیریت مراکز داده مختلف سازمان را به صورت یکپارچه میسر میسازد.
در نتیجه بهره گیری از این زیرساخت، علاوه بر اینکه بهرهوری تجهیزات، بیش از ۵۰ درصد افزایش مییابد و در نتیجه هزینههای مجموعه برای توسعه به میزان قابل ملاحظهای کاسته میشود، پایداری و در دسترس پذیری خدمات نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داشت و امکان ارایه خدمات پایدار به شهروندان فراهم خواهد شد.
روند صدور اسناد الکترونیک چگونه است؟
گفتنی است، طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال ۱۴۰۱ و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی، برنامهریزی و اجرا شد و بیش از ۷۰۰ نفر از متخصصین فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجارهای طرح تحول دیجیتال ثبتی فعالیت داشتند. در حال حاضر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت قریب به ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، در انتهای سال ۱۴۰۳ به ۸۰ درصد پیشرفت خواهد رسید و در پایان سال ۱۴۰۴ نیز این طرح به صورت کامل بهرهبرداری میرسد.