×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دانش حقوقی|تفتیش اطلاعات موبایل و عکاسی خیابانی جرم است؟!

پایگاه خبری قضاوت؛ یادداشت/کاوه راد،وکیل پایه یک دادگستری: شاید برای شما هم سوال باشد که آیا تفتیش اطلاعات موبایل توسط پلیس گشت ارشاد یا حراست دانشگاه و یا ایست بازرسی ها کاری قانونی است؟ در پاسخ باید گفت قانون تکلیف این موضوع را مشخص کرده، براساس قانون، هر نوع تفتیش اشیاء نیاز به دستور صریح قضایی دارد.

پلیس نمی تواند بدون دستور قاضی، محتویات گوشی همراه هیچ فردی را بازدید کند.بنابراین اگر گشت ارشاد یا اشخاص حاضر در پست های ایست بازرسی از  شما خواستند تا گوشی خودتان را در اختیار آن ها قرار دهید، حق دارید ممانعت کنید و از درخواست کننده دستور صریح مقام قضایی مبنی بر تفتیش اطلاعات تلفن همراه را بخواهید.

عکاسی خیابانی جرم است؟

اگر اهل عکاسی خیابانی باشید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که آیا عکس گرفتن از دیگران بدون اجازه جرم است؟ ، باید گفت در نظام حقوقی ایران، چیزی به عنوان  محدویت تصویربرداری از دیگران در فضاهای عمومی وجود ندارد، بنابراین اصل بر آزادی تصویربرداری از فضاهای عمومی است. اما این اصل چند استثنا دارد:

۱) وقتی می گوییم اصل بر آزادی است، به این معنا که تنها در صورتی مجاز به عکاسی از دیگران هستیم که موجبات نارضایتی آنها نشده باشد. بنابراین اگر سوژه عکاسی خیابانی، با ثبت تصویرش مخالفت کرد حق تصویربرداری یا انتشار عکس نداریم.

۲) از تصویر دیگران نمیشود بدون اجازه استفاده اقتصادی کرد، برای مثال نمی شود عکس شخصی را روی تی شرت چاپ کرد و به فروش رساند.

۳) ممکن است عکس برداری در فضای عمومی شامل ممنوعیت های قانونی باشد، برای مثال در تمام دنیا، عکاسی از اماکن نظامی، بیمارهای بستری در مراکز درمانی، تابلوهای نفیس نقاشی، کودکان آسیب دیده، زندانیان و … شامل محدودیت ها و ممنوعیت هایی است.

اتحادیه اروپا: حریم خصوصی در موقع پخش زنده اهمیت ندارد!

یک موضوع جالب توجه و مهمی که در اتحادیه اروپا تبدیل به رویه قانونی و اخیرا مقاله ای درباره آن منتشر شده است این بود که اگر انتشار تصاویر با هدف اطلاع رسانی عمومی از یک امر مهم باشد که در آن نفع عمومی است، نمی توان به بهانه حق تصویر و حریم خصوصی جلوی آن را گرفت. برای مثال گزارشگر زنده تلویزیون می گوید در فلان خیایان حادثه تروریستی اتفاق افتاده است و همه باید مراقب باشند.در همان لحظه ممکن است شما در گوشه ای از تصویر زنده تلویزیونی در حال سیگار کشیدن باشید، ماهیت پخش زنده و اهمیت اطلاع رسانی و خبر طوری است که نمی شود روند آن را متوقف کرد. به معنای دیگر، اهمیت این خبر از حریم خصوصی شما بیشتر است.

انتهای پیام./

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false